Sep 13, 2009

Jom masak part 2 kali ni Puding Kek Kastard dan Pengat Ubi..

Waaah.... masak lagi. Sememangnya aku ni rajin masak (puji diri sendiri lagi...) itu pun kalau cukup bahan-bahan dan peralatan memasak.. Kali ni kita cuba pula Puding kek Kastard (ni nama kek ciptaan sendiri) resepi ni saya cilok dari eedany dan pengat ubi ( bubur ubi ).


Antara bahan-bahanya ialah kek swiss roll tu, di potong2 sederhana dan aturkan lah di loyang atau bekas yang cantik sikit... saya ni x delah bekas yang cantik2 yeeee loyang mcm ni adalah.

Kemudian letaklah jem perisa kesukaan sendiri saya ni letak jem blueberry yang ada dalam peti ais...

Pas tu susu cair satu tin bersama dengan 3 sudu gula pasir dan setengah tin air di didihkan di dalam periuk sesudah mendidih sedikit masukkan 3 sudu besar kastard yang dicairkan bersama air ke dalam periuk. Kacau hingga pekat.. dah tu curahkanlah ke atas kek yang telah di taburkan bersama dengan buah campur tadi.

Haaa... beginilah rupanya yang dah di campur kalau ada lebih buah tadi boleh di taburkan di atas kastard tu lagi..


Biarkan sejuk..

Beginilah hasil yang dah sejuk dan bolehlah di makan... makan masa sejuk2 ye memang sedap..



Ni pengat ubi. Bahan2nya ubi yang telah di potong dadu, santan, gula, garam sikit, sagu dan sedikit air.. masukkan semua bahan2 tersebut dan masak dengan api yang perlahan dan mendidih dan ubi dah lembut bolehlah di hidangkan....
Selamat mencuba...

3 comments:

  1. wah...wah...wah. pandainya masak... bila boleh panggil datang umah. nak merasa juga nih.

    ReplyDelete
  2. kak hazel..sy mintak izin ambil resepi kek puding kastard ni ye..nmpk sg sedap..=)

    ReplyDelete